Obillex

QUESTIONS? CALL: 0121 469 0100
  • CUSTOMER LOGIN

Bank of England Raise Interest Rates

Thursday, 02 November 2017 by obillex

As you may be aware the Bank of England has raised base rates today by 0.25% to 0.5%. This may have an impact on businesses as their existing borrowing cost from their bank will most likely rise.

The Bank of England in London, UK

The current average borrowing cost for companies is anywhere between 2% and 4%, but this may soon be affected by an increase in the base rate. The increase might be in the form of increased cost on your existing overdrafts, loans, factoring or invoice discounting facilities you have with your high street bank or factoring provider. These facilities look at the you as a company when they determine the risk and therefore the price you pay for these facilities.

Obillex early payment schemes are a unique cheaper alternative as our risk is with the council and not you as a supplier. This means that the cost to taking an early payment on your approved invoices is a lower cost alternative (0.16% of the invoice value) than if you finance your business via an overdraft, loans, factoring or invoice discounting facilities. An example of the cost for taking a 20 day early payment is as follows:

20/365 x 3% x £100 = £0.16p

Supplier Testimonials

Rodor Housing and Support Ltd
“When we joined the Early Payment Scheme we found it extremely helpful with cash-flow. Knowing we were getting paid faster improved our own internal financial management processes. The scheme has been a big success for us”

 

Dennis Eagle Ltd
“We joined the scheme as getting paid quickly is important towards managing the business and cash-flow. We are happy with the service Obillex provide”

 

Touchwood Private Hire Ltd
“Since joining up, we are very happy financially, especially as cost is minute. We are able to pay employees without any difficulties and receive payment within 5 days. The early payment scheme is definitely something I would recommend”

 

If you have any questions please call Obillex (0121 469 0100) or email info@obillex.com.

Read more
  • Published in Blog
No Comments

UK leads global trend towards decentralisation and localisation

Friday, 03 June 2016 by obillex


Damian Crowe – CEO Obillex

Read more
  • Published in Blog
No Comments

Optimisation du fonds de roulement – Seamus Desouza

Sunday, 13 March 2016 by obillex

Introduction
Obillex est chargé d’une mission : celle de transformer de manière globale les méthodes de gestion des fonds de roulement. Damian Crowe a formé une équipe d’experts, disposant des compétences nécessaires en matière d’approvisionnement, de technologie et de finance pour accomplir cette vision. Aujourd’hui, des trillions de dollars stagnent dans des investissements peu productifs, alors que les petites entreprises sont confrontées à des retards de paiement et ont des difficultés à avoir accès aux capitaux à des taux et des conditions raisonnables. Il est à la fois nécessaire et opportun de remédier à cette défaillance du marché.

Données statiques
La tendance des vingt ou trente dernières années favorisant l’efficacité des systèmes d’entreprise représente à la fois un défi et une occasion à saisir. À l’intérieur des grandes entreprises, les données circulent facilement, mais lors du passage d’une entité à une autre, elles ne parviennent pas à maintenir cette vélocité et cette précision. C’est particulièrement vrai lorsque ces données accompagnent une transaction financière, et notamment avec une infrastructure vieillissante comme SWIFT. Ainsi, les données transactionnelles ne sont que très peu mises à profit dans l’octroi de ressources financières. Pourtant, les données combinées des historiques des transactions, des rapports financiers et des commandes en cours constituent une base plus représentative que tout ce que peuvent offrir les omniprésentes agences de notation pour déterminer une cote de crédit en temps réel. La situation est rendue plus critique encore par la croissance record du nombre de petites entreprises, notamment dans l’économie britannique, où une nouvelle tendance différente de celle de la fin du 20e siècle émerge dans le monde de l’entreprise. Les données des petites entreprises, qui représentent la demande de liquidités, migrent vers l’univers du cloud. Pendant ce temps, les données des gouvernements et des grandes entreprises, qui représentant pour la plus grande part les ressources en liquidités, restent dormantes dans les architectures d’entreprise.

Liquidité rigide
La crise de 2008 nous a fourni une nouvelle démonstration de ce qui se passe lorsque la liquidité se tarit, et nous constatons aujourd’hui, dans un certain nombre d’économies, les effets de l’assouplissement quantitatif, notamment la généralisation des rendements faibles. La crise a eu d’autres conséquences : une régulation financière accrue et de nouvelles exigences, pour certains intermédiaires financiers, en matière de fonds propres réglementaires. La demande d’actifs liquides de grande qualité n’est actuellement pas satisfaite par le marché. De plus, la tendance est, en période difficile, au durcissement des conditions de crédit. La nouvelle norme qui voit le jour possède, ce qui est troublant, des caractéristiques d’avant-crise.

Une nouvelle dynamique ?
Les institutions financières, pour contrer les risques de désintermédiation et de coût fixes élevés, se tournent de plus en plus vers la technologie des registres distribués. Beaucoup sont devenues des banques commerciales, utilisant chacune sa propre infrastructure vieillissante de traitement des transactions. Le concept de solutions sans garanties ne cohabite pas bien avec les notions traditionnelles d’environnements sécurisés, donc cela peut prendre encore un peu de temps. Pourtant, c’est l’absence de confiance qui est en grande partie responsable des coûts élevés, et de la destruction de la valeur lors des inévitables crises du crédit. Les entraves au changement résident dans les multiples registres individuels et les échanges dépourvus de transparence, pratiques qui sont emmaillotées dans l’agréable et familière couverture de la notation de crédit et de l’exigence de garanties. Cette nouvelle dynamique mettra un certain temps avant véritablement décoller.

Capital dynamique
Obillex constitue une passerelle efficace et fiable de flux trésorerie dans l’économie réelle, proposant un risque moindre et un plus grand retour sur investissement pour les investisseurs institutionnels impliqués. Il s’agit de la naissance d’un nouveau monde technologique d’échange de capitaux en temps réel fondé sur les données. C’est la possibilité d’une plus grande transparence dans les échéances, ainsi que les sources et les destinations des capitaux. La plate-forme intègre des protections pour les fournisseurs en bout de la chaîne d’approvisionnement en cas d’insolvabilité d’une entreprise située plus haut et généralement de plus grande taille.

C’est un environnement d’accès immédiat à des capitaux reposant sur l’information, du choix d’un fournisseur et de la décision d’achat, jusqu’à l’exécution de la commande et au paiement rapide. Cette solution accélère les flux de liquidités dans l’ensemble de l’économie. La crédibilité et l’ampleur du projet s’appuient sur des normes et des principes établis par le gouvernement.

Obillex redéfinit les flux de travail traditionnels, par l’application rigoureuse de normes et par l’interopérabilité, afin de fournir de vraies liquidités, à savoir de l’argent immédiatement disponible, à un prix constant tout au long du cycle. L’existence de mécanismes innovants pour fournir des liquidités tout au long de la chaîne d’approvisionnement est devenue encore plus nécessaire depuis 2008, en raison de la tendance au crédit de contrepartie et au besoin de financement provenant d’institutions financières non bancaires.

« Vous ne pouvez pas toujours demander aux clients ce qu’ils veulent, et essayer de le leur fournir… car au moment où vous leur proposerez ce produit, ils voudront déjà autre chose. »
Steve Jobs, 1986, interview dans le magazine Inc.

Read more
  • Published in Blog
No Comments

Faire des grandes entreprises un vecteur de croissance des PME — Damian Crowe, août 2015

Sunday, 13 March 2016 by obillex

Le Small Business Conciliation Service va être créé dans le cadre du projet du gouvernement pour les entreprises, car les retards de paiement constituent un problème économique majeur, connu pour avoir coûté plus de 32 milliards de livres sterling aux entreprises britanniques l’année dernière.

Imaginez un instant la situation parfaite, où une PME pourrait être payée presque immédiatement après avoir envoyé sa facture à un de ses clients importants, tout cela en s’acquittant de frais modestes. Un tel scénario a le potentiel de libérer des milliards de livres sterling dans l’économie britannique et de fournir aux PME un fonds de roulement accru, et ainsi, une plus grande croissance.

Bien que cela ressemble à une chimère, c’est exactement ce vers quoi nous avons travaillé à Obillex, en résolvant deux difficultés majeures : les frais élevés des paiements anticipés, et le lien entre les systèmes des acheteurs et des fournisseurs, ce qu’on appelle dans le jargon technique l’interopérabilité, afin d’accélérer le traitement des factures par le système d’approvisionnement.

Un des aspects principaux du problème est que de nombreux organismes travaillent avec des banques ou des vendeurs de logiciels d’entreprise propriétaires qui cherchent à imposer leurs conditions au détriment des petites entreprises. La plupart des cadres supérieurs n’ont simplement pas conscience de l’impact qu’a l’absence d’interopérabilité des solutions d’approvisionnement de ces sociétés sur les PME. Le gouvernement a d’ores et déjà pris d’importantes mesures pour simplifier son propre système d’achat afin que les PME (n’ayant, traditionnellement, pas accès aux grands contrats des marchés publics) aient un point d’entrée. Ces nouvelles normes d’ouverture sont reprises dans toute l’Europe, et le service PEPPOL (Pan-European Public Procurement On-Line) constitue une étude de cas éclairante sur les avantages qu’offre un système interopérable. Demandez au NHS (National Health Service) qui l’utilise actuellement de vous donner son avis.

Trop souvent, les grandes entreprises utilisent des systèmes de finances qui gèlent les relations avec leurs fournisseurs PME, et excluent les compétiteurs. Avec certaines banques utilisant un système de paiement imposant une commission s’élevant jusqu’à 20 %, les PME s’en sortiraient mieux en utilisant une carte de crédit pour financer leur fonds de roulement. De la même façon, après les échecs répétés de projets de facturation électronique, est-ce étonnant que de nombreuses PME reviennent au simple envoi de factures papier ?

À Obillex, nous avons développé une solution financière avec laquelle les grandes entreprises peuvent adopter une stratégie d’ouverture et se servir de systèmes d’approvisionnement qui rentrent numériquement en lien avec ceux de leurs fournisseurs, afin d’accroître l’efficacité opérationnelle. C’est parce que nous avons développé un instrument financier agnostique, à savoir un instrument qui peut être déployé sur tout type de système ERP, de facturation électronique ou de trésorerie. Concrètement, les PME n’ont plus qu’à appuyer sur un bouton pour traiter leurs factures dans notre environnement numérique.
Notre instrument financier s’est également concentré sur la question critique de l’accès à des liquidités aussi bon marché que possible. Nous avons atteint cet objectif en nous appuyant sur la solvabilité des grands acheteurs privés afin d’attirer des investisseurs, qui libèrent les fonds nécessaires à un paiement presque instantané des factures, en échange d’une faible commission. Cette commission, c’est là le point essentiel, est très faible, dans la mesure où le risque lié à l’investissement est très faible.

Donc, le scénario idéal n’est plus un rêve lointain et inaccessible. Il est maintenant possible de transformer l’image qu’ont les grandes entreprises auprès des PME, et d’ennemis, en faire des alliés. Ces grandes entreprises, en effet, vont jouer un rôle central dans l’accès au financement et au fonds de roulement dont les PME ont besoin pour croître et prospérer.

Read more
  • Published in Blog
No Comments

Point of View Working Capital Optimisation – by Seamus Desouza

Thursday, 03 March 2016 by obillex

Introduction

Obillex is on a mission to transform Working Capital Management globally. Damian Crowe has assembled a world-class team with the necessary procurement, technology and finance skills to realise the vision. Today, trillions of dollars are locked in low-yielding investments while small business struggle with late payments and access to capital at a reasonable price. There is both a need and an opportunity to re-engineer this failing market.

Static Data

The trend of the last twenty to thirty years toward the efficiency of enterprise systems presents both an opportunity and a challenge. Data flows easily within large organisations but fails to maintain that velocity and accuracy when moving between organisations. This is especially true when that data is to accompany a financial transaction, particularly across ageing infrastructures like SWIFT. Consequently, very limited use is made of current transactional data to support the provision of finance. Yet the combination of trading history, financial statements and current orders present a more compelling basis for a credit-rating, in real time, than anything offered by the ubiquitous ratings agencies. The situation becomes more acute with the record growth of small businesses, e.g. in the UK economy, moving in a different direction to the late 20th Century enterprise trend. Small business data, representing cash demand, increasingly moves into the cloud. At the same time government and large corporate data, largely representing cash supply, remains dormant in enterprise architectures.

Rigid Liquidity

The 2008 crisis gave us another demonstration of what happens when liquidity dries up and we now have the effect of Quantitative Easing, in a number of economies, with the new normal of low yields. Another consequence of the crisis has been further financial regulation and the need for various financial intermediaries to hold regulatory capital.Liquidity can be defined as the continuous availability of cash at a constant price across the economic cycle.

Liquidity can be defined as the continuous availability of cash at a constant price across the economic cycle.

This demand for high-quality, liquid assets is not currently met by the market and the ongoing tendency towards credit tightening at times of stress remains. The new normal has come to pass with disturbing pre-crisis characteristics.

Dynamic Capital

Obillex presents an efficient and effective conduit for flows of cash into the real economy, with reduced risk and higher yield for the participating institutional investors. At scale, this is a world of technology enabled, real time, data-driven exchange of capital. Greater transparency of timing as well as the sources and destinations capital will be realised. There are built-in protections for the tails of supply chains from insolvencies at the, typically larger business, heads.

It is an environment of ready access to information-enabled capital, from sourcing and procurement decisions through to order fulfilment and prompt payment. This has the effect of accelerating the flow of cash through the economy. Credibility and scale is being driven by government-backed standards and principles.

Obillex is redefining traditional workflows, through the rigorous application of standards and interoperability, to deliver true liquidity; i.e. availability of cash at a constant price across the cycle. Innovative mechanisms to deliver this liquidity down the supply chain have become ever more important since 2008 due to the focus on counterparty credit and the resulting appetite for funding.

“You can’t just ask customers what they want and then try to give that to them. By the time you get it built, they’ll want something new.”
Steve Jobs, 1989, Interview with Inc. magazine.

Read more
  • Published in Blog
No Comments

Turning big business into an enabler of SME growth

Tuesday, 11 August 2015 by obillex

Turning big business into an enabler of SME growth – Damian Crowe, August 2015

The Small Business Conciliation Service is being created as part of the Government’s Enterprise Bill because late payments are a major economic problem, widely acknowledged to have cost UK businesses over £32bn in the past year alone.

So imagine the perfect situation whereby an SME could be paid almost immediately upon invoicing one of its big company clients and pay a low cost for the privilege. Such a scenario has the potential to release billions of pounds into the UK economy and provide the required working capital to fund significant SME growth.

Whilst it sounds like a pipe dream this is exactly what we have been working to achieve at Obillex by addressing two major barriers – high cost charges for early payment and getting buyers and suppliers systems to talk to each – known in technical jargon terms as interoperability – to speed up invoices through the procurement system.

A key part of the problem is that many large organisations work with banks and enterprise proprietary software vendors who seek to dictate terms to the detriment of small business. Most senior decision makers are simply not aware of the impact on SMEs of the lack of procurement system interoperability of these vendors’ solutions. The Government has already begun to take important strides to simplify their own buying systems so that SMEs (traditionally shut out of large Government contracts) have a single point of entry. These open standards are being emulated across Europe, and the Pan-European Public Procurement Online (PEPPOL) service has been an important case study of the benefits of an interoperable system – just ask the NHS which now uses it.

Too often big businesses use finance systems to lock in their SME supplier relationships, and lock out competitors. With some banks using business payment systems that charge upwards of 20%, SMEs would be better off using their credit card to fund their working capital. Similarly, with failed e-invoicing project after project is it any wonder that many SMEs revert to the default of posted paper invoices?

At Obillex, we have developed a business finance solution where big business can embrace open standards and procurement systems that talk to those of their suppliers in a digital environment in order to drive operational efficiency. This is because we have developed a financial instrument that is system agnostic – meaning it can be deployed across any e-invoicing, ERP or accounting system. So now an SME can simply press a button to process their invoices through a digital environment.

Our financial instrument has also focussed on addressing the critical issue of accessing finance as cheaply as possible. We have achieved this by leveraging the credit worthiness of the big business buyer to attract investors to put up funds that enable almost instant payment of an invoice in exchange for a small fee. The fee level, which is the key, is due to the low investment risk involved in the transaction.

So the ideal scenario is no longer a pipedream. Instead, the perception of big business can now be transformed from foe to friend when it comes to their dealings with SMEs by playing a pivotal role in providing them with low cost funding and the working capital they need to thrive and grow.

Read more
  • Published in Blog
No Comments

Search

Recent Posts

  • Bank of England Raise Interest Rates

    As you may be aware the Bank of England has rai...
  • UK leads global trend towards decentralisation and localisation

    Damian Crowe – CEO Obillex...
  • Optimisation du fonds de roulement – Seamus Desouza

    Introduction Obillex est chargé d’une mission :...
  • Le conseil municipal de Birmingham investit un demi-million de livres dans une nouvelle solution de financement bon marché pour les fournisseurs PME.

    La ville a choisi de prendre une participation ...
  • L’ancien directeur en approvisionnement des marchés publics britanniques nommé administrateur du fournisseur de solution financière basé à Birmingham

    Nigel Smith, ancien directeur de l’Agence gouve...

Recent Comments

    Archives

    • November 2017
    • June 2016
    • March 2016
    • January 2016
    • August 2015
    • April 2015
    • November 2014
    • August 2014
    • November 2012
    • June 2012

    Featured Posts

    • Bank of England Raise Interest Rates

      0 comments
    • UK leads global trend towards decentralisation and localisation

      0 comments
    • Optimisation du fonds de roulement – Seamus Desouza

      0 comments
    • Le conseil municipal de Birmingham investit un demi-million de livres dans une nouvelle solution de financement bon marché pour les fournisseurs PME.

      0 comments
    • L’ancien directeur en approvisionnement des marchés publics britanniques nommé administrateur du fournisseur de solution financière basé à Birmingham

      0 comments
    TOP

    Cookies

    Obillex.com uses cookies to ensure you have the best browsing experience and to help us improve the site. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies. Find out more.